Jdi na obsah Jdi na menu
 


F-302

2. 12. 2007

Obrazek

 Technické údaje:
Délka:                 14,8 m (48 stop a 5 palců)
Rozpětí křídel:       8,4 m (27 stop a 6 palců)
Celková výška:      4,5m (14 stop a 8 palců)
Maximální vzletová hmotnost: 14 tun
Maximální rychlost: Mach 2,5 a nadzvuková ve všech výškách

  

 Základní charakteristika:
  • Progresivní aerodynamická koncepce v konfiguraci negativní kachna-delta.
  • Lehká konstrukce využívající vyspělých materiálů a propracovaných výrobních metod.
  • Nejvyspělejší datalink na světě.
  • Trojité digitální elektroimpulsní řízení zaručující optimální hbitost v bojových situacích.
  • Plně integrované avionické systémy s pěti digitálními datovými sběrnicemi podle normy MIL-STD 1553B.
  • Propracované uspořádání pilotní kabiny s velkými barevnými multifunkčními displeji a soustavou ovládacích prvků palubních systémů na řídicí páce a páce ovládání motoru.
  • Vícerežimový impulsní dopplerovský radar Ericsson PS-05/A.
  • Výkonný a úsporný dvojitý turbodmychadlový motor Pratt & Whitney F110-PW-620.
  • Palubní systém produkce kyslíku a doplňování paliva během letu.
  • Nízká zjistitelnost vizuálními, radarovými a termovizními průzkumnými prostředky.
  • Schopnost nést velký náklad nejrůznějších zbraní pro plnění nejrůznějších bojových úkolů: vzdušný boj, napadání pozemních cílů, napadání námořních cílů, průzkum, pokračovací taktický výcvik - bezkonkurenční kombinace jednoduchosti a propracovanosti.
  • O 50 procent nižší provozní náklady než u nejlepšího z konkurenčních strojů.
  • Údržba „podle skutečného stavu“.
  • Schopnost působit z prostých silničních základen a rozptýlených stanovišť s minimem technického personálu a prostředků pozemní podpory.

 

Pilotní kabina a systém zobrazování:
Pilotní kabině letounu dominují tři velké barevné multifunkční displeje a širokoúhlý průhledový displej s difrakční optikou a holografickým kombinátorem. Vysoce účinné rozhraní člověk-stroj podstatně snižuje pracovní zátěž pilota, zejména v bojových situacích. Díky tomu má pilot F-302 mimořádný situační přehled, což zaručuje bezkonkurenční operační účinnost. Toto rozhraní rovněž prodlužuje čas pro taktické rozhodnutí, což umožňuje, aby pilot využil letoun a jeho zbraňové systémy s maximální efektivností.

Jednotlivé multifunkční barevné displeje mají následující funkce:

  • Průhledový displej: obraz z čelního infračerveného senzoru a informace o zaměření zbraní na pozadí okolní krajiny ve všech výškách.
  • Displej letových parametrů: poskytuje letové informace a údaje o stavu různých systémů: motor, palivo, zavěšená výzbroj.
  • Displej horizontální situace: poskytuje navigační a taktické údaje na podkladu elektronické mapy, jejíž měřítko lze zvolit.
  • Multisenzorový displej: zobrazuje informace z radaru, obraz z čelního infračerveného senzoru a údaje z dalších senzorů. Na tomto podkladu se zobrazují i letové parametry a údaje týkající se použití a stavu zbraní.

 

Radar: 
Primárním senzorem systému pro vyhledávání a zaměřování cílů u letou je radar dlouhého dosahu Ericsson PS-05/A. Tento radar je kompaktní vícerežimový impulsní dopplerovský přístroj s modulární architekturou a vysokou spolehlivostí. Nabízí vysoký stupeň rozlišení, vynikající parametry při vyhledávání cílů na pozadí země z převýšení a kvalitní ochranu proti prostředkům radioelektronického boje. Díky využití nejmodernějších technologií, včetně plně programovatelných procesorů signálů a dat, může radar Ericsson PS-05/A zvládat všechny úkoly protivzdušné obrany, podpory pozemních sil a průzkumu, přičemž má dostatečný růstový potenciál i na splnění budoucích požadavků. 


Pohon:
Pohonná jednotka Pratt & Whitney F110-PW-620 je modulární, úsporný turbodmychadlový motor s nízkým obtokovým poměrem a přídavným spalováním, náležející do kategorie motorů vyvíjejících tah 80 KN (18.000 liber). Vychází z motoru General Electric F-404-400, který má v celosvětovém měřítku na svém kontě několik miliónů letových hodin. Technici společnosti Boeing na něm provedli určitá vylepšení, například zvýšení tahu a zlepšení odolnosti proti střetu s ptákem. Pro vesmírný let je jednotka vybavena vlastní zásobou recyklovatelného kyslíku, kterou vstřikuje přímo do turbíny za vesmírného letu.

Dalším motorem, který F-302 obsahuje, je pulzní nukleární raketový motor, sloužící k výstupu z atmosféry do vesmíru, kde dále podporuje hlavní pohonou jednotku.
Po zkušenostmi s naquadriovým hypermotorem byl pro seriovou výrobu F-302 tento hypermotor upraven pro užití standardního naquadahu. Jeho dosah se o mnoho nezlepšil, avšak bylo tím dosaženo větší stability hyperokna.


Výzbroj:

1× GAU-12/U 25 mm cannon
4× AIM-120 AMRAAM obohacené naquadahem, hlavice vybavena štítovým modulátorem.

Obrazek